در این نوشته به بررسی پیچ تنظیم شمعک آبگرمکن دیواری بوتان و نحوه تنظیم شعله آبگرمکن دیواری پرداخته می‌شود. به پیچ تنظیم شمعک آبگرمکن دیواری بوتان، ولوم تنظیم شمعک آبگرمکن دیواری بوتان نیز گفته می‌شود. یکی از برندهای معروف در زمینه‌ی تولید آبگرمکن در ایران، بوتان می‌باشد. برای اینکه آب گرم داشته باشین از ملزومات اولیه این است که شعله آبگرمکن م به درستی کار کند و تنظیم باشد. نحوه‌ی تنظیم شعله مناسب در برندهای مختلف آبگرمکن تقریباً یکسان است، در آبگرمکن دیواری بوتان و سایر آبگرمکن ها تنظیم شعله به وسیله‌ی دسته تنظیم گاز و یا پیچی انجام می شود که به آن پیچ تنظیم شعله می گویند. دسته تنظیم شعله همان پیچ تنظیم شعله است، اما در واقع هیچ پیچی برای تنظیم شعله وجود ندارد و تنظیم شعله با ولوم انجام می گیرد. تفاوت ولوم و پیچ در این است که ولوم که به آن دسته ی تنظیم هم گفته می شود، با دست قابل تنظیم است اما پیچ را با پیچ گوشتی می چرخانیم. این دو مورد نباید به اشتباه به جای هم به کار روند. در این مقاله به بررسی دسته تنظیم شعله در آبگرمکن بوتان می پردازیم و نحوه تنظیم شعله مناسب برای آبگرمکن دیواری را توضیح خواهیم داد.

پس از تنظیم شعله توسط دسته تنظیم شیرگاز (که روی بدنه آبگرمکن در جلوی آن قرار دارد) ، شعله در آبگرمکن دیواری دیواری ثابت می ماند و ماژوله کننده یا تنظیم کننده اتوماتیکی برای شعله وجود ندارد که موجب کم یا زیاد شدن شعله به صورت نوسانی گردد. یکی دیگر از مواردی که می تواند در تنظیم شعله آبگرمکن دیواری نقش داشته باشد، شیر پروانه ای است که تاثیر چندانی در تنظیم شعله ندارد و فعلا در این مقاله از پرداختن به آن صرف نظر می کنیم.

 

عمده ترین مشکلاتی که ممکن برای آبگرمکن دیواری در طول کار پیش بیاید به شرح زیر است:

  1. جرم گرفتن مبدل که در طول کارکرد پیش می آید و رفع این مشکل با اسیدشویی ممکن می شود.
  2. خراب شدن قطعاتی مانند دیافراگم، دیسک، ساق سوپاپ، فنر ساق سوپاپ و همه واشرها و اورینگ
  3. تنظیم نبودن شیر تنظیم دما
    • شیر تنظیم دما میزان دبی آب گذری از آبگرمکن را کم و زیاد می کند تا گرمای آن را تغییر دهد. اگر گذر آب بیشتر شود، چون شعله ثابت است آب سرد تر می شود و اگر حجم گذری آب کمتر شود دمای آب بیشتر خواهد شد. به این شیر که دبی آب را تنظیم می کند شیر تنظیم دما گفته می شود.
  4. جرم گرفتن مبدل
  5. کهولت سن وسایل و تجهیزات آبگرمکن و نیازمندی به تعویض
  6. خرابی شیپوره در اثر خوردگی و گشاد شدن شیپوره
  7. خرابی شیر احتراق آهسته
  8. خرابی شمعک ترموکوپل
  9. خرابی حسگر و جرقه زن در آبگرمکن های برد دار
  10. خرابی برد کنترل
  11. خرابی دودکش

چه مشکلاتی باعث عدم تنظیم (کم بودن و یا بیش از حد بودن) شعله در آبگرمکن دیواری می شود؟

مشکل تنظیم نشدن شعله به صورت مطلوب در آبگرمکن دیواری از دسته تنظیم گاز (پیچ تنظیم شعله) است و تنظیم نبودن شعله ممکن است از دو مورد زیر ناشی گردد:

تنظیم نبودن شعله یا بیش از حد کم بودن شعله در آبگرمکن دیواری ممکن است از غلط نصب شدن ژیگلورها باشد. یعنی بجای ژیگلور شهری از ژیگلورهای کپسولی استفاده شده ابدش. در این حالت گاز شهری و ژیگلور کپسولی موجب شعله فوق العاده کوتاه شده یا اصلا شعله تشکیل نمی شود.

همچنین مورد دیگری که بایستی در هنگام کم و یا بیش از حد زیاد بودن شعله آبگرمکن دیواری به آن توجه کرد، شیر احتراق آهسته می باشد. شیر احتراق آهسته به پیچی گفته می شود که در برداشتن فشار پشت دیافراگم آبگرمکن تاثیر دارد. هرچه این پیچ را بیشتر باز کنیم شعله انفجاری تر روشن می شود و هرچه بیشتر ببندیم سخت تر روشن می شود.

در مقاله ای تحت عنوان پیچ تنظیم حساسیت دیافراگم آبگرمکن به صورت تخصصی در ارتباط با شیر احتراق آهسته توضیح داده شده است.

 

پیچ تنظیم شعله آبگرمکن دیواری بوتان در کجای آبگرمکن قرار دارد؟

ولوم تنظیم شعله روی قاب ابگرمکن دیواری نصب می شود.

دو عدد ولوم روی بدنه آبگرمکن قرار گرفته که بالایی ولوم تنظیم شعله و پایینی ولوم تنظیم دمای آب است.

برای تنظیم شعله آبگرمکن دیواری بوتان چه ابزار و وسایلی نیاز داریم؟

برای تنظیم شعله آبگرمکن نیاز به هیچ ابزاری نیست و با دست غیر مسلح این کار انجام می شود.برای تنظیم شعله آبگرمکن دیواری ولوم تنظیم شعله را به سمت چپ می چرخانیم تا شعله زیاد شود و به سمت راست می چرخانیم تا شعله کم شود

فرمان پیشگاهی

مهندس فرمان پیشگاهی، مدیر و موسس آموزشگاه های تاسیسات توان
تحصیلات وی فوق لیسانس مهندسی مکانیک است و سابقه سال ها تدریس در رشته های مرتبط با تاسیسات را دارد.
استاد پیشگاهی پس از تجربه 30 ساله تدریس در زمینه تاسیسات، آموزشگاه توان را با هدف آموزش انواع رشته های تاسیسات تاسیس نمود تا در جهت کارآفرینی در ایران گامی موثر بردارد.

http://www.tavanamuzesh.ir
2.3 3 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

6 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
شیما

سلام پیچ شمعک ابگرمکن سفت شده واصلاح تکون نمی خوره چکار کنم

ارش

اره انگار اپولو میخان هوا کنند ب سرویسکار مراجعه کن اون دست بزنه شفا میگیره وکلی پول الکی بهش بدید

فرهاد

سلام
چرا در آبگرمکن دیواری لورچ پیچ تنظیم شمعک بکار گذاشته شده اما در آبگرمکن دیواری بوتان نه!؟

6
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x